Zone 2 flyvning
En hektisk dag, som startede meget tidligt - idet Statens Luftfarsvæsen SLV tildelte Bel Air tilladelse til flyvning i zone 2 lidt over midnat. Straks begyndte dagens flyvninger at blive koordineret.
Myndigheden har arbejdet hele natten - og har meget travlt med at følge op på flyvebranchens behov i denne tid.
Som den første maskine ud af Esbjerg Lufthavn - afgik "Bluebel 601", og Maersk Olie og Gas kunne begynde at få løst logistikken på Nordsøen.
Hele dagen igennem har Bel Air´s "Spirit of Augusta" fløjet 3 timer af gangen - for derefter at tilgå til specialeftersyn.
Teknisk afdeling har ikke kunnet spore det mindste tegn på askeforekomst i motorer eller på kroppen.
Piloterne har heller ikke observeret nogen form for påvirkninger.
Helikopteren har fløjet i ca. 600 meters højde.
Hen på aftenen kunne Atlantic Airways helikopter indsættes, - til at doble flyveeffekten op. Atlantic har ventet på deres sagsbehandling i løbet af fredagen.
Kl. ca. 1900 afgik begge maskiner efter frisk eftersyn mod Nordsøen
På grund af det store administrative arbejdspres både internt og hos myndigheden, udestår de mindre 1 motorede helikoptere at få tilladelse til flyvning.
Det har berørt operationer i Københavns området.