Zone 2 flyvning

2 x139 apron EKHL april 10 takeoff

En hektisk dag, som startede meget tidligt - idet Statens Luftfarsvæsen SLV tildelte Bel Air tilladelse til flyvning i zone 2 lidt over midnat. Straks begyndte dagens flyvninger at blive koordineret.

Myndigheden har arbejdet hele natten - og har meget travlt med at følge op på flyvebranchens behov i denne tid.

Som den første maskine ud af Esbjerg Lufthavn - afgik "Bluebel 601", og Maersk Olie og Gas kunne begynde at få løst logistikken på Nordsøen.

Hele dagen igennem har Bel Air´s "Spirit of Augusta" fløjet 3 timer af gangen - for derefter at tilgå til specialeftersyn.

Teknisk afdeling har ikke kunnet spore det mindste tegn på askeforekomst i motorer eller på kroppen.

Piloterne har heller ikke observeret nogen form for påvirkninger.

Helikopteren har fløjet i ca. 600 meters højde.

Hen på aftenen kunne Atlantic Airways helikopter indsættes, -  til at doble flyveeffekten op. Atlantic har ventet på deres sagsbehandling i løbet af fredagen.

Kl. ca. 1900 afgik begge maskiner efter frisk eftersyn mod Nordsøen

Volcanic test crew 3   Volcanic test crew 6

På grund af det store administrative arbejdspres både internt og hos myndigheden, udestår de mindre 1 motorede helikoptere at få tilladelse til flyvning.

Det har berørt operationer i Københavns området.