Kommentarer fra Bel Air medarbejdere
Fra Bel Air’s pilotgruppe:
Vi har som medarbejdere i Bel Air set og læst de forskellige artikler om os… vi er ganske enkelt ikke i stand til at genkende vores egen virksomhed, når JV eller FPU deltager.
Men hvad er situationen baseret på fakta…? Virkeligheden er, at et flertal af os ønsker at fortsætte med vores lokalaftale, som vi har arbejdet efter i flere år. Vi ønsker ikke, at FPU deltager efter deres opførsel i de sidste mange måneder. Faktisk er det eneste, vi fokuserer på, at vi som piloter og som hold er ansvarlige for sikkerheden for vores passagerer hver dag og det tager vi meget seriøst. Vi ønsker, at vores firma fortsat vil bestå. Det er, hvad der tæller for os. Bel Air er den eneste dansk ejede helikopter operatør i Nordsøen, hvilket vi alle har været med til at opbygge gennem mange år, og vi er stolte af vores virksomhed.
I det nuværende offshore marked er konkurrencen ekstremt hård, præget af korttidskontrakter og meget store investeringer i den seneste teknologi. Men for os? Piloterne? Sikkerhed er i fokus. Vi er kollegaer med alle piloter… sammen er vi ansvarlige for en sikker transport af vores passagerer. Dette er vores dag til dag job og det, vi har i tankerne. I Bel Air har vi en meget positiv atmosfære og dialog mellem alle vores kollegaer, teknikere, administrationen og lederteamet. Vi har en dedikeret ledelse, der er ekstremt involveret og engageret i, at vi som medarbejdere skal have det godt – og samtidig gør sit yderste for at finde arbejde og lande kontrakter, så vi fortsat kan gøre det vi er bedst til, nemlig at behandle vores passagerer, kunder og konkurrenter som vi selv ønsker at blive behandlet – og bringe vores passagerer sikkert til arbejde og hjem igen til deres familier.
Så JV og FPU – lad os få arbejdsro, så vi kan fokusere på sikkerheden og vores daglige arbejde…
Bel Air pilots
Fra Bel Air's Tekniske afdeling:
”Vi i den tekniske afdeling ved Bel Air er kede af det der bliver skrevet i den lokale avis om mangel på fagforening i vores firma, men vi har en rigtig god lokalaftale, der er lavet i godt samarbejde mellem medarbejdere og ledelse og derfor er der ikke brug for hjælp udefra.
Desuden er vi i den tekniske afdeling glade for vores ledelse, der er forståelse for den enkelte medarbejders personlige situation og der er et godt arbejdsmiljø.
Venlig hilsen Freddy og Simon”
Fra Bel Air's administrative medarbejdere
”Journalistik skal have en kritisk tilgang det er vi helt med på, men dette føles nu nærmere som en decideret hetz – fuldkommen ude af proportioner igennem et par år nu. Nok er nok, det er simpelthen ikke rimeligt, at det skal fortsætte på denne måde, derfor har alle vi fra administrationen ved Bel Air sammen skrevet denne udmelding:
Det er helt uhørt at man kan blive ved med at skrive disse artikler, især når man ikke har været på stedet og oplevet det på egen hånd. Man kan hurtigt mærke på en arbejdsplads, hvordan stemningen er og her er altså ingen ”Frygtkultur”. De personer, der har en holdning om vores arbejdsplads uden at have været her, er mere end velkomne til at komme på besøg. Vi helt sikre på at de skifter mening med det samme de træder ind af døren.
Vi har en af verdens bedste arbejdspladser, som vi er glade for at repræsentere. Her har vi frihed til ansvar, herlige kollegaer, professionel udvikling, fleksibilitet både i forhold til arbejds- og privatliv.
Der bliver taget hånd om en som person, men også om ens familie, hvis der er behov for det i forskellige situationer livet nu udsætter os.
Her er en flad organisationen, hvor alle kan give et nap med, om man er kollega, leder eller direktør. Så alle ved hvad der foregår i alle afdelinger, og vi hjælper til hver en tid. Og det gør vi ene og alene af den grund at vi kan lide at være her og har planer om at blive mange år endnu.
Så længe vi har vores lokalaftaler og alle er glade og tilfredse med dem, hvorfor skal vi så lave det om? Vi er jo medarbejdere med mange års erhvervserfaring bag os, og mærker jo i den grad at der er ordnede forhold og er desuden medlemmer af fagforeninger eller a-kasse.
Vi ønsker såmænd bare at passe vores og bidrage til hele offshore branchen i Esbjerg, på allerbedste vis, som gerne skulle gavne os som medarbejdere vores kunder og i sidste ende samfundet.
Vi er så stolte af vores arbejdsplads og har en ejer, som driver firmaet med både hjerne og hjerte. Vi er en forholdsvis lille virksomhed med 70 medarbejdere, som arbejder passioneret med helikopter operation sammen med vores dedikerede kollegaer hver dag, og det bliver i den grad rost, påskønnet og belønnet – vi må jo dog om nogen vide, hvordan vi har det, og hvordan medarbejderne og familierne behandles.”
Fra Bel Air pilot Svend:
Fra Bel Air Safety Manager, Bjørn:
At være en del af Bel Air
Det er efterhånden mere en regel end undtagelse at vi i Bel Air skal stå for pressens negative omtale af vores arbejdsplads. Hvis bare den fremsatte kritik var faktuel og saglig var den til at forholde sig til, men som værende en del af Bel Air kan jeg konstatere, at det ikke forholder sig sådan.
Jeg har i min 30 årige karriere indenfor flyvebranchen været bredt omkring i Danmark, såvel som udenfor landets grænser og har set mange facetter af ledelse, eller mangel på det samme. Da jeg fik tilbudt stillingen som ansvarlig for kvalitet, og senere også sikkerhed var jeg lidt skeptisk da jeg er bosiddende i Aalborg samt at have læst pressens negative omtale af Bel Air.
Jeg valgte at lade tvivlen komme Bel Air til gode selv om jeg sad i uopsagt stilling samt havde andre tilbud i nærheden af Aalborg. Nu halvandet år efter min beslutning blev effektueret kan jeg konstatere at denne beslutning var den rigtige, og at den negative omtale ikke have ”fugls føde” på sig.
Jeg er fortsat bosiddende i Aalborg og tager turen til Esbjerg hver uge for tilbringe min tid væk fra familie det meste af ugen, men til gengæld så har jeg fået;
- Kollegaer der er kompetente til deres arbejde, og som er samvittighedsfulde og loyale.
- Et arbejde der tilfredsstiller mine kompetencer.
- En arbejdsplads der er en ”flad organisation” hvor vi som ansatte har stor indflydelse på vores dagligdag, og hvor frihed under ansvar er en naturlig del.
- En løn der tilfredsstiller mine krav.
- Og sidst men ikke mindst en sikkerhed i min ansættelse som ingen overenskomst ville kunne gøre bedre.
Så derfor håber jeg som værende ansat i Bel Air at denne noget u konstruktive ensrettede kritik fra pressen ophører så vi kan få lov til at udvikle os uden at konstant have paraderne oppe.
Med venlig hilsen
Bjørn Simonsen, Compliance & Safety Manager
Fra tidligere Bel Air pilot, Bent
Jeg er pensioneret pilot og har haft med branchen at gøre siden 1967. På Den Danske Luftfartsskole i KBHVN fik vi besøg af FPU, De var ude for at kapre nye medlemmer, - men det kendskab jeg har haft til FPU er ikke værd at tale om!
I Maersk mødte jeg Susanne, den første kvindelige pilot i helikopter afdelingen. I 1999 blev Mærsk Helicopters solgt til CHC, et Canadisk firma, hvor Susanne blev udnævnt som kaptajn og vi kom til at flyve sammen. Susanne var en fremragende dygtig pilot og en positiv kollega og meget fremadrettet!
Efterfølgende fløj jeg for Susanne, og sammen med hende, i hendes firma DanCopter og sluttelig 11/2 år i Bel Air, indtil jeg gik på pension som 65 årig. Dvs. at jeg har kendt Susanne som pilot og arbejdsgiver i ca. 20 år, og når jeg sammenligner hendes virke, med de andre firmaer, som jeg har fløjet for, så får hun første pladsen!
Jeg fornemmer at JV's journalist er blevet fodret med informationer, af en minoritets gruppe af gl. negative kollegaer fra Susannes tidligere selskab, og ondet har således uheldigt bredt sig til Trafikstyrelsen, FPU og JV, som således har sat en bølge igang af mindre pæne bedømmelser af hende og Bel Air, hvilket slet ikke forener sig med virkeligheden, hvilket også tydeligt kommer frem, ud fra de indlæg Susanne har fået af hendes Team i Bel Air!
- Jeg kan kun anbefale Bel Air og hendes Team, som formidabelt. Til JV's journalist er disse ord at anbefale: Har man ikke noget med hold i, så er det bedre at tie, end at op bygge en mur af usaglige indlæg, hvilket også tjener JV's læsere bedst! - og JV!
Bent Hvidberg